Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Proč nebo protože?

Smrt je přirozenou součástí života. Běžná fráze, kterou slýcháváme. Nikdy jsem nepřemýšlela nad obsahem a dopady až do dne, kdy jsem se se smrtí setkala. Příběh je inspirován skutečnou událostí.

Hlavou mi prolétla vzpomínka, jak tam jen tak stál a čekal na mne, než dokončím rozhovor s klientem. Byla zima a jeho károvaný šátek s třásněmi, který měl omotaný kolem krku, mi připadal víc než dost trapný. A vůbec proč tam stál, proč si nešel sednout do auta?

Na vánoce se ani neozval, a když přijel, až po Novém roce,  přivezl mi tašku plnou vánočních dárků. Absolutně jsem nevěděla, jak mám reagovat.

Nebo když mne přemlouval, abych za ním přijela na chalupu, a když jsem dorazila, chalupa byla zamčená, v oknech se svítilo, ale na zvonění, bouchání, troubení nereagoval a otevřít nepřišel.

S lehkým úsměvem vzpomínám, jak jsem byla rozzlobená sama na sebe, že jsem se nechala ukecat. Také na to, jak jsem v kozačkách s vysokým podpatkem přelezla ve vzteku plot, abych se šla podívat, co se stalo, že nereaguje a neotvírá. No jasně usnul!

"No to je vrchol, tak hodinu mne ukecává, abych přijela a ještě v noci! A když přijedu, tak chrápe a neví o světě! Jak jsem mohla být tak naivní!" Ještě, než jsem začala klíčem bušit na okenní tabulku, mi prolétlo hlavou "a měla bych se vůbec snažit?" Obličej měl zachumlaný do polštáře a zadek vystavený ve světle žárovky světu na obdiv. A že měl nádherný zadek!

Vzpomínám si, jak trpělivě mne učil parkovat do řady za sebou stojících aut. Pošťuchoval mne, abych  se nebála, ale také nabádal k opatrnosti. Měl jako profesionální řidič najeto tolik kilometrů a já neměla jediný důvod mu nedůvěřovat.

Co mne ale zlobilo, byla jeho obětavost vůči zaměstnavateli, jako rozvedeného jej využívali pro kdejakou jízdu ve dnech volna. A on bez rodiny a sám, vždycky vyhověl. Věděla jsem, že často byl tak vyčerpaný a unavený, že když usnul, nebylo možné jej vzbudit.

"A teď přijde taková esemeska? To si ze mne dělají pěkně hloupou legraci!" prolétlo mi hlavou, když jsem dočítala text o tom, že bratr měl tragickou dopravní nehodu a zemřel. Sice hodně pozdě v noci, přesto jsem na číslo, ze kterého SMS přišla, volala. Telefon zvedl jeho bratr a podle hlasu bylo jasné, že se nejedná o vtip. Podlomila se mi kolena, v hlavě ticho a nával horka po celém těle. Horkost vzápětí vystřídala zimnice a třes.

Zmatek a bezmocnost. "Co teď?! Co mám dělat?" ptala jsem se sama sebe. Byla noc, měla bych spát, ale mozek jel na plné obrátky.

Druhý den jsem zjistila, že usnul za volantem a náraz do stromu ve škarpě byl tak silný, že způsobil masivní rozsah zranění, která nejsou slučitelná se životem.

Smuteční obřad si pamatuji jen v momentech. Chtěla jsem ještě jednou a naposledy vidět jeho tvář, ale řekli mi, že to není dobrý nápad a bude lepší, když si ho budu pamatovat takového, jaký byl.  

Byla jsem zoufalá a smutek mne zcela pohltil. Zůstala jsem tady na všechno sama, kdo mi teď pomůže nebo poradí? Ne, nechal mne tady na všechno samotnou! Měli jsme tolik plánů, které se už nikdy nesplní. Poslední dobou měl každý z nás tolik práce, že nezbýval čas si sednout a promluvit! Připadala jsem si k ničemu a začala si vyčítat to, co jsem nemohla již změnit. Konzultace u psychoanalytičky mi nepomohla. "To chce čas, čas je nejlepším lékařem." radila většina přátel a kolegů. Pomoc jsem našla ve svátosti smíření a ve zpovědi. Jenže ve mne zůstávala otázka jednoho slova bez odpovědi "PROČ?".

Nemohu si pomoci, ale na tuto otázku hledám odpovědět do dnes a času uplynulo již několik let. Ano  čas mi pomohl v tom, že nepláču dnem i nocí, vnímám svět kolem sebe, nechodím na hřbitov k hrobu skoro každý den, ale  slza v oku zůstává.

Po této zkušenosti se snažím každému říci úplně všechno, protože vím, že může přijít čas, kdy už nebudu mít možnost povědět cokoliv, protože nebude komu. Když řídím auto, jezdím s ohleduplností ke všemu a rozhodně se nenechávám vystresovat, pokud někdo pospíchá, klidně se mu uhnu. A když vidím podél silnic pomníčky s křížky, vzpomenu si na otázku bez odpovědi PROČ?

A na Tebe můj drahý zesnulý nikdy nezapomenu!

 

Autor: Dita Baušová | středa 15.7.2015 18:44 | karma článku: 15,74 | přečteno: 633x
  • Další články autora

Dita Baušová

den třetí … "Doba svíčková"

Uctění památky mrtvých se blíží. Čas k zamyšlení nad smrtí, lidově řečeno Dušičky. „Což celý rok sis nevzpomněl, že právě v těchto dnech pro sebe zapomenout nemůžeš? Neboť neznajíc pravého důvodu, tak na odiv živým činíš?“

31.10.2018 v 15:13 | Karma: 10,76 | Přečteno: 190x | Diskuse| Společnost

Dita Baušová

den druhý … "Kolik vrátí?"

„A co s tím chceš dělat, tvoje blbost!“ odseknu. Ještě oloupat horké brambory, vyndat maso z trouby. A že bych upekla bábovku? Až se vrátíme z lesa, bude se hodit něco sladkého na zub. „Připrav stůl, budeme obědvat!“

14.10.2018 v 18:26 | Karma: 17,04 | Přečteno: 754x | Diskuse| Společnost

Dita Baušová

den první ... "Ne, to nechceš!"

V jednom dopoledni ti volají, protože bys měla nízkým tarifem všechny obvolat, společně se opít vínem regionálního vinařství, investovat nevím z čeho, asi z úspor za pohonné hmoty, do něčeho co nečekaně vydělá několikanásobek.

12.10.2018 v 22:01 | Karma: 15,65 | Přečteno: 555x | Diskuse| Společnost

Dita Baušová

Dobře, bude to prima den!

Dopiji ranní kávu, zběžným pohledem překontroluji vypnuté spotřebiče, rozloučím se schouleným kocourem, který dospává v křesle. A tradá do práce ... no, do právě probíhající rekonstrukce obchodu na kancelář.

5.10.2018 v 2:00 | Karma: 16,47 | Přečteno: 452x | Diskuse| Politika

Dita Baušová

Rodné číslo, jenom číslo

Rodné číslo není citlivým údajem ve smyslu zákona o ochraně osobních údajů, je naším unikátním identifikátorem.

6.12.2016 v 20:26 | Karma: 23,77 | Přečteno: 879x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

USA mění systém pomoci Ukrajině: už ne sklad, ale zbraně přímo ze zbrojovek

26. dubna 2024  21:30

USA chystají dosud největší balík vojenské pomoci Ukrajině v přepočtu za více než 140 miliard...

VIDEO: Kdo nejlíp vříská? Soutěž v imitaci racků vyhrál malý chlapec

26. dubna 2024  20:36

Devítiletý Cooper Wallace z britského Chesterfieldu v neděli vyhrál čtvrté mistrovství Evropy v...

Ukrajinci se snaží před bojem utéct do Rumunska, v řece mnozí najdou smrt

26. dubna 2024  20:26

Tisíce Ukrajinců se od počátku ruské invaze pokusily překonat řeku Tisu na hranici s Rumunskem ve...

Mohly by hlídat tisíce dětí. Většině z dětských skupin ale stát nedá peníze

26. dubna 2024

Premium Míst pro děti ve školkách je zoufalý nedostatek. Státu se pro letošek přihlásilo 180 lidí z...

  • Počet článků 18
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 556x
Kdykoliv se vrátím na stejné místo, nikdy tam není jako dnes. Síla okamžiku a invence je podmíněna emocí, kterou právě prožívám.